Velkommen til Sentrum

Små barnehager avd. Sentrum ligger rett ved Haugesund Sykehus og er en privat avdelingsbarnehage med plass til 12 barn 0-3 år på avdeling tussetroll og 18 barn 3-6 år på avdeling Rocketroll. Fra barnehagen er det gå avstand til sentrum, Hollenderhaugen, og biblioteket. Vi er ute hver dag, og har faste tur dager hver uke.

Vi jobber mye med minoritetsspråklige barn og har gode betingelser for å lære dem norsk. Vi bruker blant annet ASK aktivt i hverdagen og har ASK bilder synlig på vegger og dører slik at barna ser bilde samtidig som den voksen sier ordet. Vi voksne er også bevisst på å bruke språket vårt aktivt sammen med barna gjennom barnehage dagen og setter ord på alt vi gjør.

Vi er interessert i å gi tilbud til familier som ønsker å ha barn i mindre enheter. På basis av erfaringer som vi etter hvert har samlet, barna blir fortere trygge i små grupper og personalet har mer tid for kommunikasjon med hvert enkelt barn. Fokuset vårt er å gi trygghet og nærhet i gode omgivelser. Vi deler barna inn i små grupper, noe som fører til at vi får mer barn – voksen tid. Videre legger vi vekt på at det skal være rom for lek og utvikling. Vi er mye ute og bruker nærmiljøet flittig.

Vi har også et tett samarbeid med Små Barnehager Risøy. Avdelingene besøker hverandre ukentlig for å gi barn bedre sosial stimulering og utfordringer.