Uheldige Henry får hjelp i barnehagen

Henry er en ulykkesfugl. Han faller ned fra treet, får kul i hodet, skjærer seg, klemmer hånden sin, får skrubbsår på kneet, og setter fast en eplebit i halsen. Hva kan barna gjøre for å hjelpe Henry? Hva slags hjelp trenger han? Hvem skal hjelpe han? Og hvor ringer vi? Alt dette fikk barna lære gjennom “HENRY-førstehjelp for barnehagebarn”.

I september var Henry på besøk i alle barnehagene våre. Formålet med opplegget var å øke barnas hjelpevilje, bevisshet og kunnskap om førstehjelp.

- Opplegget har tre faste punkter i alle situasjoner: Spørre, hente en voksen og hva den voksne skulle gjøre.

Vi vet at små barn er lærevillige og det finnes mange eksempler på at barn har vært helter i dramatiske situasjoner fordi de visste hva de skulle gjøre.